کلایمر پرتابل برقی- مدل ZLP800

By | سپتامبر 1, 2016

کلایمر پرتابل برقی  یا ” Electrical Suspended Scaffoldings ” وسیله موقت برای دسترسی به ارتفاع می باشد. اصطلاح موقت به این معنا است که این سیستم به صورت ثابت در پروژه ساختمانی و صنعتی نصب نمی گردد و به وصورت پرتابل بوده و در صورت نیاز به راحتی قابلیت باز و بسته شدن و حمل و نقل و انبار کردن را دارد. کلیه بخش های طراحی و ساخت  این دستگاه در استاندارد EN 1808 تدوین شده است. لازم به توضیح است که سیستم های کلایمر، به دلیل کاربری خاص نفربری که برای آنها تعریف شده است، بایستی حداقل سیستم های ایمنی و طراحی که در استاندارد EN 1808 تدوین شده است را رعایت کنند.

کاربرد: دسترسی به ارتفاع جهت انجام کارهای متعدد صنعتی و ساختمانی مانند نماکاری، نماشویی، تعمیر و نگه داری سایت های صنعتی، دسترسی به ارتفاع برای تعمیرات خاص دکل های نیروگاهی و… لذا کاربرد این سیستم بسیار گسترده می باشد و دامنه تعریف شده ای برای آن نمی توان در نظر گرفت.

سیستم کلایمر پرتابل از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

2-1 – وینچ های کشنده کلایمر ” Hoist”.

وینچ های کشنده مهمترین بخش از ست کلایمرها می باشد و تامین کننده نیروی لازم را برای بالابری برعهده دارد. این وینچ هادارای تکنولوژی بالایی بوده و در داخل آنها از سیستم های مختلف امنیتی استفاده شده است. طراحی و ساخت این وینچ ها نیز شامل رعایت استانداردهای مرتبط با EN 1808 می باشد. عملکرد این سیستم ها به نوعی طراحی شده است تا ایمنی و گیرایی بالایی را برای سیم بکسل کشنده دستگاه ایجاد نماید.

2-2- کابین یا پلت فرمز قرار گیری کاربران کلایمر ” Suspended Platform ” .

کابین کلایمر محل قرار گیری کاربران دستگاه می باشد. کاربران کلایمر برای دسترسی به ارتفاع در داخل این کابین قرار گرفته و با استفاده از جعبه کنترلی که در داخل این کابین نصب شده است، دستگاه را کنترل می کنند. کابین های مورد استفاده در این دستگاه، متنوع می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

2-2-1- کابین های مدولار کلایمر. کابین های مدولار از پارت های متعددی تشکیل شده است. طول پارت های مورد استفاده ترکیبی از قسمت های 1 متری، 2 متری و 3 متری می باشد که می تواند به صورت ترکیبی مونتاز شده و طول مورد دلخواه را بر اساس کاربری مورد انتظار مشتری تامین نماید. در پروژه های ساختمانی عمدتا از کابین های 6 متر که از سه پارت 2 متری (2+2+2) می باشد مورد استفاده قرار می دهند. جنس این کابین های می تواند از فلز با روکش گالوانیزه، آلومینیوم ا استیل باشد. جنس بر اساس کاربری تعریف شده برای دستگاه انتخاب می گردد. این کابین ها، کاربرد بسیار گسترده ای داشته و می تواند در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار بگیرد. برای همین به صورت استاندارد، کلایمرهای پرتابل با ایین کابین تولید می گردند.

 

 

 

-2-2- کابین های تک نفره کلایمر “Single point Suspended Platform ”

کابین های تک نفره، عمدتا با یک سازه بالای ساختمان و یک وینچ کشنده، مورد استفاده قرار می گیرند. این کابین نیز در استاندارد EN 1808 تعریف شده و طراحی آن نیز شامال الزامات متعددی می باشد. از این کابین ها، عمدتا برای دسترسی به ارتفاع جهت تعمیر و نگه داری و نماشویی مورد استفاده قرار می دهند. کاربرد این کابین ها محدود بوده و ظرفیت آنها تها برای جا به جایی یک نفر طراحی شده است. ای کابین ها نیز در مدل های متعدد ساخت می گردند که یک مدل مرسوم آن، کابین صندلی دار یا Suspended chair می باشد.

 

2-2-3- کابین های L شکل  U شکل کلایمر ” Special Suspended Platform”

این کابین ها با توجه به مدل های خود، برای دسترسی به محدوده های خاصی در ارتفاع مورد استفاده قرار می گرند. طرح خاص این کابین ها، امکان دسترسی به نکاتی که امکان دسترسی با کابین های مدولار وجود ندارد را مهیا می کند. این کابین ها عمدتا بر اساس نوع پروژه و اطلاعات دریافتی و بر اساس سفارش، طراحی و ساخت می گردد.

2-2-4- کابین های دو طبقه ” double suspended platform”

کابین های دو طبقه عمدتا در صنعت ساختمان برای نصب سازه های طوین نما، شیشه که نیاز به دو کابین موازی هم می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. در این پلت فرمز ها دو عدد کابین با استفاده از یک نرده بان به هم متصل می گردد و کاربران می توانند در دو سطح این کابین از آن استفاده نمایند.

 

 

 

 

سازه های مهارکننده کلایمر” Suspending Mechanism “

سازه های مهار کننده کلایمر ، سازه های فلزی برای تحمل وزن کابین و بار داخل آن می باشد. طراحی و ساخت این سازه ها کلایمرها به دلیل نقش آنها در ایمنی دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در استاندارد EN 1808 به مدل های مختلف آنها پرداخته شده است. این سازه ها عمدتا به صورت پرتابل طراحی و ساخت می گردند و با استفاده از وزنه های تعادلی که دارند، وزن دستگاه را تحمل می کنند. در این بخش، مدل های اصلی سازه های مهار کننده که استاندارد EN 1808 برای آنها تعریف شده است تشریح می گردد.

2-3-1- سازه های مهار کننده تلسکوپی  کلایمر” Suspending Mechanism (Parapet Clamp) ” .

این سازه های مهار کننده دارای کاربرد بسیار گسترده ای بوده و در بسیاری از کلایمرهای پرتابل از این نوع سازه های مهار کننده استفاده می کنند. این سازه های مهار کننده شامل دو عدد سازه مهار کننده می باشد که با استفاده از وزنه های چدنی یا بتنی، وزن کاربران داخل کابین را تحمل می کنند. این سازه ها عمدتا به صورت رگلاژی طراحی و ساخت می گردند. در طراحی و ساخت این سازه ها موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

–        قابلیت تنظیم طول بوم سازه. بوم سازه برای نصب سیم بکسل های دستگاه می باشد. با استفاده از تنظیم طول این بوم، می توان فاصله مناسب کابین را با دیوار تنظیم کرد. به دلیل بارهای خمشی و برشی وارد بر این بوم، رعایت اصول ساخت آن و ضریب ایمنی و کیفیت در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و عدم رعایت اصول طراحی، می تواند عواقب ناگواری را در پی داشته باشد.

–        پایه نگه دارنده جلویی. این پایه ها بار عمودی وارد از بوم را نگه داری می کنند.

–        وزنه های تعادل و پایه نگه دارنده آن. این وزنه ها از جنس بتن و یا چدنی تولید می گردند و وزن کلی وزنه ها با استفاده از محاسبات که در ادامه تشریح می گردد آورده می شود.

2-3-3- سازه نگه دارنده گیره ای کلایمر ” Parapet clamp”

این سازه های نگه دارنده نیز برای تحمل وزن کابین کلایمر طراحی شده اند. ساختار آنها بر خلاف سازه های تلسکوپی، به صورت گیره ای می باشد و به جانپناه ساختمان یا یک سازه فولادی و بتنی محکم به صورت گیره ای متصل می گردد. این سازه ها، وزن دستگاه را به یک سازه ثابت در ساختمان یا سایت صنعتی منتقل می کنند و در آنها از وزنه های تعادل استفاده نشده است. سازه های Clamp، دارای کاربرد خاصی می باشند و به دلیل شرایط خاص طراحی ساختمان ها در کشور ما، کاربرد بسیار محدودی دارند. لازم به توضیح است که در تعدادی از پروژه های ساختمانی عمدتا در کشورهای صنعتی، جانپناه ساختمان به صورت مصلح بتنی و فولادی ساخت می گردند که امکان نصب این سیستم وجود دارد ولی در بسیاری از پروژه های ساختمانی در کشور، به دلیل عدم استحکام کافی جانپناه ساختمانها، امکان استفاده از گیرای Clamp وجود ندارد.

 

سیستم های ایمنی کلایمرهای پرتابل برقی

سیستم های کلایمر دارای سیستم های ایمنی متعددی می باشد که تضمین کننده ایمنی دستگاه در شرایط اضطراری می باشد. استفاده از سیستم های ایمنی متعدد جز الزامات استاندارد EN 1808 بوده و استفاده از ان سیستم ها، ایمنی کاربران داخل دستگاه را در شرایط بحرانی مانند بریدگی سیم بکسل اصلی، سقوط دستگاه و… می تواند تضمین نماید. از مهمترین این سیستم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

2-5-1- سیستم ترمز اضطراری BLOCK STOP

سیستم ترمز   Block stop یکی از سیستم های اضطراری. سیستم ترمز  اضطراری  Block stop  یکی از الزامات استاندارد E 1808  تعریف شده برای کلایمرها می باشد. در ساختار کلایمر سیستم های مختلف ایمنی  مانند ترمز لنتی ، ترمز سرعتی قرار گرفته است ولی استفاده از سیستم ترمز    Block   در مشخصات فنی و استانداردهای بین المللی از جمله E1808 به شدت تاکید شده است.

مزیت های اصلی سیستم ترمز اضطراری Block stop  به شرح زیر می باشد.

  • عملکرد این سیستم ایمنی در کلایمر دارای ضریب اطمینان بسیار بالایی بوده و به دلیل مکانیکی بودن آن و وابستگی بسیار کمتر به سایر بخش های عملکردی آسانسور ها ، از اطمینان بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • نیاز به تعمیر و نگه داری بسیار کمتری در مقایسه با دیگر سیستم های ایمنی مانند ترمز های حساس به سرعت دارد. تعمیر و نگه داری و سرویس این دستگاه بسیار آسان می باشد.

موارد عملکرد ترمز اضطراری Block stop کلایمر عمدتا در یکی از شرایط زیر می تواند باشد:

  • پاره شدن سیم بکسل اصلی دستگاه کلایمر . یکی از موارد مهم در ایمنی آسانسورهای کلایمری و کلایمرهای پرتابل، استفاده از سامانه ای می باشد که در صورت پاره شدن سیم بکسل اصلی وارد عمل شده و بتواند کابین را بر روی سیم بکسل مستقل ایمنی قفل نماید. سیستم ترمز Block stop در موقع قطع سیم بکسل اصلی وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را بر روی سم بکسل ایمنی قفل می نماید.
  • شکست یا ایراد اساسی در وینچ های کشنده کلایمر. بنا به هر دلیلی از جمله عیب در گیربگس حلزونی کشنده دستگاه، شکست پوسته چدنی بخش کشنده و…. که باعث شل شدن سیم بکسل کشنده گردد، ترمز اضطراری Block stop وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را بر روی سیم بکسل ایمنی قفل می نماید.
  • انحراف کابین کلایمر از حالت افق. در مواقعی که کابین کلایمر یا آسانسور توربین، از حالت افق منحرف گردد و شیب آن به بیش از 14 درجه برسد، سیستم ترمز Block stop وارد عمل شده و کل مجموعه دستگاه را قفل می نماید. تعویض وینچ های کشنده معیوب کلایمر
  • در موارد خاصی، وینچ کشنده بنا به دلایل متعدد در ارتفاع خراب شده و نیاز می باشد تا این دستگاه در ارتفاع باز و دستگاه معادلی جایگزین گردد. در این موارد می توان کل مجموعه دستگاه را با استفاده از ترمز Block stop در ارتفاع قفل کرده و پس از تعویض وینچ کشنده، کلایمر را دوباره راه اندازی نماییم.

2-5-2- ترمز لنتی اصطکاکی کلایمر متصل به شافت اصلی وینچ های کشنده.

این ترمز به شافت اصلی وینچ های کشنده متصل می گردد . در شرایط قطع جریان برق و یا خرابی وینچ کشنده، این سیستم ترمز وارد عمل شده و شافت محوری وینچ کشنده را قفل می نماید.

2-5-3- سیستم ترمز حساس به سرعت یاOver speed

2-6- جعبه کنترل مرکزی

2-7- سیم بکسل های اصلی و ایمنی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code