طبقه بندی کلایمرها در استانداردهای بین المللی

By | سپتامبر 13, 2016

کلایمرهای پرتابل در دو دسته کلی در استانداردهای بین المللی از جمله EN 1088  تقسیم بندی می گردند که عبارتند از:

بسته به نوع کار و نوع نیاز مشتری و پروژه کلایمر پرتابل مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

کلایمر پرتابل از بخش های مختلف کلایمرهای پرتابل دستی و برقی تشریح شده است.

به صورت کل هر کلایمر پرتابل شامل بخش های زیر می باشد:

بخش های ست کلایمر برقی:

وینچ های کشنده با ساختار برقی، سیم بکسل های رابط، سیم بکسل های ایمنی، ترمز اضطراری block stop ، کابین مدولار استاندارد بر اساس استاندارد EN 1808، سازه های مهارکننده استاندارد بالای ساختمان، تابلو برق استاندارد، سیستم ایمنی و محدودکننده

لازم به توضیح است که ساختار کلایمر پرتابل برقی بر اساس استانداردهای بین المللی برای کار با برق سه فازطراحی گردیده است و در دستورالعمل های ارائه شده توسط شرکت های تولیدکننده استفاده از موتورهای تک فاز به دلیل ایمنی پائین و عمر کمتر ممنوع شده است.

ست کلایمر پرتابل دستی شامل بخش های زیر می باشد:

  • وینچ های کشنده دستی، لازم به توضیح است که وینچ های دستی کلایمر، برای راه اندازی توسط نیروی دست کاربر طراحی شده است.
  • سیم بکسل های رابط- سیم بکسل ایمنی- کابین مدولار- سازه های مهارکننده

همچنان که در ظاهر پیدا است بسیاری از بخش های کلایمر پرتابل برقی و دستی یکی می باشدد ولی در عمل نوع ساختار آنها کاملاً متفاوت می باشد. نوع کابین، سازه های مهارکننده، وینچ ها و … در هر دو کلایمر بسیار متفاوت می باشد.

در استانداردهای بین المللی، نیروی محرکه کلایمر دستی، نیروی دست کاربر تعریف شده است و بنابراین به دلیل محدود بودن نیروی دست کابر، ظرفیت این دستگاه ها پایین بوده و نمی تواند در ظرفیت های بالاتر مورد استفاده قرار بگیرد.

وینچ های کلایمر دستی، برای کار با نیروی دست اپراتور طراحی شده است و در شرایط خاص که دستگاه اتوماتیک قفل می کند، دیگر نیروی دست کاربر نمی تواند دستگاه را راه اندازی نماید که این از مشخصه های وینچ های دستی و سیستم های ایمنی آن می باشد.

نتیجه گیری:

کلایمر پرتابل برقی بر اساس نیروی محرکه ورودی جریان برق طراحی شده است و کلایمر پرتابل دستی بر اساس نیروی محرکه از دست کاربر طراحی شده است. متاسفانه در بعضی از مواقع شاهد هستیم که کلایمرهای دستی با نصب یک موتورگیربکس به کلایمر برقی تغییر داده می شود که بسیار خطرناک بوده و در استاندارد EN 1808  نیز در این زمینه هشدارهای بسیار جدی داده شده است.

لذا خواهشمند است بر این مهم توجه فرمائید:

که ساختار عملکرد کلایمرهای پرتابل برقی و کلایمرهای پرتابل دستی کاملاً متفاوت می باشد و هشدار داده می شود که تغییر کلایمر پرتابل دستی با نصب موتور گیربکس به کلایمر برقی بسیار خطرناک و ناایمن بوده و عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code