الزامات و استاندارد کلایمرهای پرتابل

By | اکتبر 4, 2016

 

تشریح استاندارد کلایمر پرتابل

کلایمرها دارای استانداردهای بین المللی می باشند که از آن جمله می توان به استاندارد  EN 1808 و استاندارد CE اروپا اشاره کرد. سیستم کلایمر وسیله ای برای دسترسی به ارتفاع می باشد و برای نفربری طراحی شده است و رعایت استانداردها به دلیل ارتباط این وسیله با ایمنی کاربران از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و الزامات بسیار متعدد و سختگیرانه در طراحی و ساخت و تولید این نوع وسیله اعمال می گردد. در کشورهای اروپایی و آسیایی، شرکت های تولید کننده کلایمر ملزم به دریافت این استانداردها بوده و بایستی کلیه موارد ایمنی تشریح شده در این استاندارد و حداقل های تعریف شده در آنها را رعایت کنند.

براساس استانداردهای تعریف شده، کلایمرهای پرتابل به دو دسته کلایمر پرتابل برقی و کلایمر پرتابل دستی تقسیم بندی می گردند و کلیه موارد ایمنی و نحوه طراحی و ساخت این دستگاه ها نیز تشریح شده است. سیستم کلایمر پرتابل بایستی دارای حداقل معیارهای تعریف شده باشد و شرکت های تولید کننده ملزم هستند تا محصولات تولیدی خود را با انطباق کامل با این استانداردهاو دستورالعمل ها تولید کنند.

مهمترین سیستم های کلایمر که در استاندارد EN 1808 تقسیم بندی شده اند می توان به سیستم های زیر اشاره کرد:

  • کلایمر های پرتابل برقی ” Electrical Suspended Scaffoldings “
  • کلایمرهای پرتابل مکانیکی یا دستی ” Manual Suspended Scaffoldings “
  • کلایمرهای مونوریل
  • کلایمرهای ماشین روف

در این مقاله به موارد مهم و استاندارد کلایمر های پرتابل برقی و دستی اشاره می گردد .


1- استاندارد کلایمر پرتابل برقی  ” Electrical Suspended Scaffoldings ”

کلایمر پرتابل برقی  یا ” Electrical Suspended Scaffoldings ” وسیله موقت برای دسترسی به ارتفاع می باشد. اصطلاح موقت به این معنا است که این سیستم به صورت ثابت در پروژه ساختمانی و صنعتی نصب نمی گردد و به صورت پرتابل بوده و در صورت نیاز به راحتی قابلیت باز و بسته شدن و حمل و نقل و انبار کردن را دارد. کلیه بخش های طراحی و ساخت  این دستگاه در استاندارد EN 1808 تدوین شده است. لازم به توضیح است که سیستم های کلایمر، به دلیل کاربری خاص نفربری که برای آنها تعریف شده است، بایستی حداقل سیستم های ایمنی و طراحی که در استاندارد EN 1808 تدوین شده است را رعایت کنند.

مهمترین بخش این دستگاه ها به شرح زیر می باشد:

1-1-وینچ های کشنده ” Hoist”.وینچ های کشنده مهمترین بخش از ست کلایمرها می باشد و تامین کننده نیروی لازم را برای بالابری برعهده دارد.

2-1-کابین یا پلت فرمز قرار گیری کاربران ” Suspended Platform ” .کابین محل قرار گیری کاربران دستگاه می باشد. کاربران برای دسترسی به ارتفاع در داخل این کابین قرار گرفته و با استفاده از جعبه کنترلی که در داخل این کابین نصب شده است، دستگاه را کنترل می کنند.

3-1-سازه های مهارکننده” Suspending Mechanism “سازه های مهار کننده، سازه های فلزی برای تحمل وزن کابین و بار داخل آن می باشد. طراحی و ساخت این سازه ها به دلیل نقش آنها در ایمنی دستگاه از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در استاندارد EN 1808  به مدل های مختلف آنها پرداخته شده است.

1-4-سیستم های ایمنی کلایمرهای پرتابل برقی. سیستم های کلایمر دارای سیستم های ایمنی متعددی می باشد که تضمین کننده ایمنی دستگاه در شرایط اضطراری می باشد. استفاده از سیستم های ایمنی متعدد جز الزامات استاندارد EN 1808 بوده و استفاده از آن سیستم ها، ایمنی کاربران داخل دستگاه را در شرایط بحرانی مانند بریدگی سیم بکسل اصلی، سقوط دستگاه و… می تواند تضمین نماید.

5-1- تابلو برق. کنترلر دستگاه بوده و دارای سیستم های مختلف الکتریکی و ایمنی می باشد و کلیه موارد لازم برای این کنترلر در استاندارد EN 1808 تعریف شده است.

6-1- سیم بکسل های اصلی و ایمنی


2-کلایمر پرتابل مکانیکی یا دستی ” Manual Suspended Scaffold ”

نیروی ورودی لازم برای بالاروندگی این دستگاه ها با استفاده از نیروی دست و با پدال زدن توسط کاربر انجام می پذیرد. در این دستگاه ها، از وینچ های خاصی استفاده می گردد که اصطلاحا وینچ های دستی نامیده می شود و در داخل آنها از سیستم های متعدد ضد سقوط و توقف اضطراری بهره برده شده است. سیستم کلایمر دستی، بدون نیاز به جریان برق کار می کند و از نظر وزن کلی از سیستم های پرتابل برقی وزن کمتری دارد و در طراحی این دستگاه سعی شده است تا کلیه سیستم های ایمنی در داخل وینچ دستگاه تجمیع شده و وزن کلی آن کاهش پیدا کند.  سیستم کلایمر دستی  نیز تحت تابع استاندارد EN 1808 بوده و الزام دارد تا سیستم های متعدد ایمنی بر روی آن نصب گردد.ست کلایمر پرتابل دستی نیز شامل بخش های متعدد از جمله وینچ های کشنده، کابین کاربران، سازه های نگه دارنده می باشد.

کلایمر پرتابل دستی برای کار با نیروی ورودی دست کاربر طراحی شده است و در نتیجه قطعات داخلی وینچ های کشنده نسبت به وینج کلایمر برقی ظریف تر بوده و در حد امکان سعی گردیده است تا وزن کلی دستگاه کاهش پیدا کند. لازم به توضیح است که در این نوع کلایمر همه سیستم های ایمنی در داخل خود وینچ های کشنده متمرکز شده است تا وزن کلی دستگاه کاهش و کاربری آن آسان گردد در حالی که در کلایمر برقی ترمز اضطراری دستگاه به دلیل گشتاور زیاد وارد به ورودی از طریق موتور گیربکس الکتریکی جدا در نظر گرفته شده است.


تفاوت بین کلایمر پرتابل برقی و کلایمر پرتابل دستی

1- وینچ های کشنده کلایمر برقی دارای حجم و وزن بیشتری بوده و نیروی ورودی آنها حداقل از یک موتور گیربکس 1.5 کیلو وات با نسبت تبدیل 1/15 الی 1/20 تامین می گردد. لذا به دلیل گشتاور ورودی زیاد در وینچ های برقی، ساختار داخلی انها نیز نسبت به گشتاور ورودی بالا طراحی شده است. در حالی که نیروی ورودی وینچ های دستی، نیروی دست کاربر می باشد که گشتاور بسیار کمتری نسبت به موتور گیربکس وارد می کند و از نظر ابعاد و اندازه کوچکتر بوده و قطعات داخلی ظزیف تری دارند.

2- تابلو برق کلایمرهای پرتابل برقی دارای سیستم های متعددی می باشد و در کلایمر دستی تابلو برق وجود ندارد.

3- سیم بکسل های کلایمرهای پرتابل برقی به دلیل قدرت زیاد وینچ های کشنده دارای بافت و ساختار متفاوت از کلایمر های پرتابل دستی می باشند.

4- سازه های نگه دارنده پشت بام  و سبد و کابین کلایمرهای پرتابل برقی دارای ساختار متفاوت و حرفه ای تری نسبت به حالت کلایمر پرتابل دستی می باشند. در کلایمر پرتابل دستی سعی می گردد تا وزن کلی دستگاه کاهش پیدا کند تا نیروی وارد از طرف دست کاربر که محدودتر از نیروی کلایمر برقی می باشد به حالت بهینه استفاده گردد لذا کابین کلایمر پرتابل دستی ساده تر و دارای وزن کمتر و کارایی پایین تر از سبد و سازه های مهار کننده کلایمر پرتابل برقی می باشد.


نتیجه گیری مهم که بایستی کاربران و خریداران در موقع تهیه دستگاه مد نظر قرار دهند

1- با توجه به اینکه عملکرد سیستم کلایمر به طور مستقیم با جان انسان ها درگیر است و عملکرد صحیح آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد لذا توصیه می گردد در موقع خرید توجه فرمایید که محصول عرضه شده حداقل استانداردهای بین المللی از جمله استاندارد اجباری EN 1808 که مختص سیستم های کلایمر می باشد دریافت کرده باشد .

2- همچنان که در بخش تفاوت در نوع کلایمر پرتابل تشریح گردید، ساختار کلایمرهای پرتابل دستی و برقی کاملاً متفاوت می باشند مشاهده شده است. در کلایمر پرتابل برقی کلیه قسمت های دستگاه برای عملکرد با جریان برق طراحی شده است و کلایمر های پرتابل دستی برای کار با نیروی دست طراحی شده اند و در استاندارد EN1808 به این مهم تاکید شده است که هرگز با دستکاری و اضافه کردن به فرض موتور گیربکس وینچ دستی را به برقی تبدیل نکنید زیرا عواقب جبران ناپذیری می تواند در پی داشته باشد.شرکت های معتبر بین المللی تولید کننده کلایمرهای دستی در موارد متعدد دستورالعمل هایی صادر کرده و اکیدا تاکید کرده اند که ساختار این دستگاه ها دستکاری نگردد.

متاسفانه در مواردی مشاهده شده است، کلایمرهای دستی با اضافه کردن یک موتور گیربکس و تابلو برق دست ساز به کلایمر برقی تبدیل می گردد و به دلیل اینکه قیمت آنها پایین تر از کلایمرهای فابریک برقی می باشد، در مواردی مورد استقبال مصرف کنندگان قرار می گیرد.

لذا اکیداً به این مورد مهم تاکید می گردد کلایمرهای دستی برای کار با نیروی دست کاربر طراحی شده است و با اضافه کردن موتور گیربکس به آن که گشتاور بسیار زیادی نسبت به نیروی دست اعمال می نماید در عمل کلیه سیستم های ایمنی وینچ دستی را مختل و در مواقع اضطراری مانند بریدگی سیم بکسل اصلی نمی تواند پایداری لازم را داشته و عواقب جبران ناپذیری می تواند در پی داشته باشد.

در ادامه بند صفحه از استاندارد EN 1808  ارائه می گردد. جهت دریافت مرجع کامل این استاندارد با دفتر مرکزی شرکت در ارتباط باشید.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code