آیا ترمز پاراشوت و ترمز اضطراری در کلایمر متفاوت است؟

By | دسامبر 12, 2017

کلایمر به دلیل کارائی خاص آن دارای سیستم های متعدد ایمنی و ترمزهای اضطراری می باشد. در این مقاله سعی می گردد به یک برداشت اشتباه از سیستم های ترمز کلایمر پرداخته شود و این مسئله شفاف سازی گردد.

به صورت کلی در سیستم کلایمر دو مدل ترمز مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

1- سیستم ترمز مغناطیسی که به شفت اصلی وینچ کلایمر متصل می گردد. 2- سیستم ترمز اضطراری safety lock یا block stop.

ترمز اضطراری block stop به صورت مستقل از وینچ کلایمر عمل مینماید. عملکرد آن به صورت کاملا مکانیکی و لحظه ای میباشد به این نحو که هر گاه سیم بکسل اصلی دستگاه شل شده یا بریده شود یا اینکه کابین دستگاه بیش از معیار تعریف شده منحرف شود این ترمز بصورت کاملا مکانیکی وارد عمل شده و دستگاه را بر روی سیم بکسل ایمنی مستقلی که به این ترمز متصل است قفل مینماید. لذا عملکرد این ترمز به صورت کاملا مکانیکی و لحظه ای می باشد.

 

 

ترمز پاراشوت، نوعی از ترمز بوده که به سیم بکسل اصلی دستگاه متصل می گردد و اصطلاحا ترمز سرعتی یا over speed نامیده می شود. لذا این ترمز به سرعت حرکت سیم بکسل اصلی وابسته بوده و سیم بکسل مستقل ندارد. موقعی که سیم بکسل اصلی کلایمر به سرعت بیش از معیار تعریف شده افزایش پیدا کند، این ترمز وارد عمل شده و سیم بکسل اصلی را قفل میکند.

 

نتیجه گیری:

بر اساس استاندارد EN1808 وجود ترمز اضطراری لحظه ای یا بلاک استاپ « block stop» اجباری می باشد. ترمز پاراشوت ترمز جانبی بوده که بر اساس همین استاندارد توصیه شده است که در ارتفاع های کاری بالای 120 متر، علاوه بر ترمز اضطراری از ترمز پاراشوت نیز استفاده می گردد.

لذا به هیچ عنوان ترمز پاراشوت در کلایمر نمیتواند جایگزین ترمز اضطراری لحظه ای یا بلاک استاپ گردد و تنها در ارتفاع های کاری بالا برای افزایش ضریب ایمنی در مسیر سیم بکسل اصلی کلایمر اضافه میگردد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code